Olympus XZ-1 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus XZ-1 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Michielbos 11-08-2012
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Update na mijn eerste review na een half jaar.

Heerlijk toestel, goed dynamisch bereik en heeeeeel goede witbalans en belichting onder alle onstandigheden
Een plezier om mee te fotograferen juist ook omdat ie niet zo groot is.
Enige nadeel: tot iso 250 zijn de foto's prima, daarboven gaat het meer ruisen. En ondanks de lichtsterke lens is dit te weinig om in huis zonder flits te fotograferen. Terwijl ik juist hoopte dat dit wel kon.
Dus als ik weer geld heb ga ik toch een Nikon J1 of zoiets kopen met een grotere sensor.

Voor de tussentijd is het wel een grote verbetering met mijn oude sony H5. Dus ik ben er blij mee, maar niet helemaal. Ook omdat de flitser echt underpowered is.

Stan34 09-06-2012
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Hele goede camera. "Slechts" 10 MP, maar dan krijg wel prima ruisvrije pixels. Heb al veel camera's versleten (Canon IXUS, Panasonic, Casio) inclusief spiegelreflexcamera's en deze benadert mijn Canon 40D en set zware (oef) lenzen heel aardig.

Fijne features zijn, de flitser (belichting steeds precies goed), groot diafragma!! Supermacrofunctie is ook uitstekend. Lage ruis bij iso 600-800 voor binnenfotografie icm flitser. Snelle respons, handige draairing, ART filters (dramatic, en grainy black/white) geven leuke effecten. Batterij gaat een redelijke tijd mee (200-300 foto's zonder flitser). Reservebatterij bestellen bij dealextreme (5 euro). De slechte lenscap gelijk vervangen door automatisch klepje dat op de Olympus website te koop is (24 euro). Ook simpel tasje met magneetsluiting op olympus site is een aanrader (20 euro). Kortom kwaliteit heeft een prijs. Absoluut geen spijt.

Michielbos 15-04-2012
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Goede resultaten en lekker lichtsterke lens en bruikbaar tot iso 400 / 800. Mooie kleuren, goed scherm. Snel focussen. Gemakkelijk in gebruik.
Dit is nu mijn 5e compact camera. Na analoog met spiegelreflex gewerkt te hebben.
En dit is echt een fijn toestel. Hij kan goed binnen fotograferen. tot iso 400 weinig te klagen met de heerlijke lichtsterke lens. De flits is niet heel sterk, maar als je hem meer als invul nodig hebt, levert het een voordeel op dat de kleuren zijn alsof niet geflitst.
Eerste toestel met hele goede witbalans onder alle omstandigheden!
Super klein, dus gemakkelijk en leuk om bij je te hebben en vet mooie foto's mee te schieten.

F.Vos2 16-01-2012
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Teleurgesteld in de fotografische kwaliteiten van de Canon powershot sx230 welke ik als snapshotcamera naast mijn toch wel zware Canon 5D 2 wilde gebruiken, ruilde ik deze om voor een Olympus XZ1. Een wereld van verschil in constructie-en wat belangrijker is- fotografische kwaliteit. Veel kleiner zoombereik maar scherpe foto’s, goede kleuren, weinig tot geen chromatische aberratie, weinig lichtafval en scherpteverlies in de hoeken. De lens is zeer lichtsterk waardoor ook bij weinig licht nog goed kan worden gefotografeerd. Menu’s zijn makkelijk toegankelijk en de grote ring rondom de lens stelt je in staat snel diafragma of sluitertijd te veranderen. Jammer genoeg is de isowaarde moeilijk, want middels het menu, te wijzigen. Ee nadeel vind ik dat de batterij in de camera moet worden opgeladen via een niet standaard USBpoort. Wel zijn er losse acculaders optioneel verkrijgbaar. Nog een nadeel is dat er ook geen standaard mini-HDMI aansluiting op zit. De witbalans behoeft soms wat correctie; tendeert naar teveel magenta. Bij tegenlicht opnamen heeft de lens soms last van reflecties. Het contrast is opmerkelijk goed, donkere partijen hebben goede doortekening. Ik heb de Olympus nog maar en paar dagen in mijn bezit maar ik durf hem een hoog cijfer voor degelijkheid te geven. Deze camera is een stuk hoger geprijsd dan een Canon SX230 maar persoonlijk vind ik hem de meerprijs dubbel en dwars waard. Zoals ook bij andere camera’s zijn accessoires extreem duur. Ik denk hierbij met name aan accu’s en paraattas. Al met al een fantastische cameraatje dat echt niet zoveel mindere foto’s levert dan mijn Canon 5D2. Ik vind het jammer dat veel beoordeelaars zulke hoge cijfers geven, omdat ik hieraan niet mee wil doen lijkt mijn beoordeling relatief laag. Er bestaat naar mijn idee namelijk geen fototoestel dat onder alle omstandigheden volmaakte foto’s maak en zeker geen compact. De videokwaliteit kan ik niet beoordelen want die heb ik niet gebruikt. Ik durf te stellen dat menig camera die met tienen wordt beoordeeld mindere foto’s maakt dan de XZ1. Ik beveel hem dan ook, ondanks sommige tekortkomingen, van harte aan.

Piet_5652 20-12-2011
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Na lezing van vele testverslagen op internet deze camera gekozen. Afgelopen jaren ervaringen opgedaan met Panasonic FZ30, TZ6 en Samsung WB600. Daaruit geleerd dat
-- superlange zooms wel leuk zijn, maar lang niet altijd de beste beelden leveren
-- ruisvorming een kwaal is die eigenlijk alleen bij spiegelreflexen niet of nauwelijk voorkomt.
Toch blijven zoeken naar de compact die licht genoeg is om op wandelingen makkelijk mee te nemen, en voldoende mogelijkheden biedt om zelf instellingen te kiezen en een goede beeldkwaliteit levert.
De meeste compacts haken af na 400 ASA: te veel ruis.
Ik moet zeggen ook deze XZ1. Maar er is 1 groot voordeel : de fantastische lensopening 1.8 !!. Hiermee wordt bereikt dat ASA-instellingen boven 400 nauwelijks nodig zijn.
Verder is bedieningsgemak met een draairing voor diafragma of sluitertijd (en zelfs ISO-waarde inde P-stand) optimaal;werkt veel sneller dan de on-screen-menu's. Ook de focussing gaat bijzonder snel.
Een mooie macro (1cm!) en goede kleurweergave maken het compleet.
Doordat de "lens in rust" buiten de body blijft is een ruimere tas vereist. Het is zeker geen vestzak-model.
Ik heb zelf de KATA DP-415 softcase, waarin ook nog ruimte is voor memory-card en reserve-batterij.
Over degelijkheid valt nog niets te zeggen.

piet_5662 08-04-2012

Nu, na enige maanden gebruik ben ik nog steeds positief, doch wel met kanttekeningen. Zoals ik eerder al aangaf is er een duidelijk ruisprobleem vanaf 400 ASA. Echter, ook bij lagere ISO-waarden en bij volledige beeldgrootte valt op dat bij JPG-beelden details verloren gaan (takken bij bomen kunnen dan bv vlekkerig worden zonder structuur) door de agressieve ruisonderdrukking die niet kan worden uitgeschakeld. Ik ben daarom overgegaan op RAW-formaat en bewerk dat met ADOBE Elements 10. Gebleken is dat de meegeleverde Olympus software op de PC de ruis van RAW-formaat net zo krachtig "behandelt" als op JPG IN de camera, zodat ik een ander bewerkingsprogramma (Adobe)heb gekozen. Mocht je daar de NOISE-reductie niet bevallen dan is een plug-in van Noiseware of van Topaz-Labs een prima alternatief. Je hebt dan zelf alles in eigen hand. Ik had gehoopt dat Olympus haar eigen software cq camera-firmware op dit punt zou gaan aanpassen, maar tot op heden niets daarvan gemerkt.

pappa 44 20-09-2011
Geschreven voor: Olympus XZ-1 wit

prachtige camera met veel instelmogelijkheden een zeer snelle autofocus in onder donkere omstandigheden.
waar ik bij de panasonic tz-20 (na een dag weer terug gestuurd)een donker beeld kreeg heb ik nu een haarscherpe foto op m'n scherm, aangezien er op elk fototoestel wat valt op te merken is deze camera geen uitzondering in de regel
1. aansluitkabel voor op de computer is geen mini usb
2. accu moet in het toestel woren opgeladen
3. hij is wat prijzig, maar alle waar naar zijn geld
4. soms een wat omslachig menu
5. iets meer zoom had leuk geweest
maar de fotokwaliteit wimpelt dat allemaal weg een echte aanrader voor degene die geen spiegelreflex wil .

CheeseWorks 31-08-2011
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Als professional stel ik hoge (en soms andere) eisen aan een compactcamera die moet kunnen worden ingezet als "vlieg op de muur". De XZ-1 heeft een fenomenale lens waarmee de foto's, ook bij weinig licht, werkelijk scherp en briljant worden. Hij levert een mooi RAW-bestand en kan door de flitsvoet ook met studioflitsers overweg. De vergelijking met spiegelreflexen is oneerlijk, want deze leveren met hun grotere sensor gewoon minder ruis bij hogere ISO-waarden (voor mij is de XZ-1 bruikbaar tot ca. 400 Asa). Wel jammer dat er geen beschermfilter vóór de lens geschroefd kan worden (er is alleen een schuifdop), de camera voelt in z'n algemeenheid fragieler dan bijvoorbeeld een Canon G12. Maar als je deze camera met zorg behandelt heb je er een prachtig instrument aan.

JOS OLYMPUS 2011 03-06-2011
Geschreven voor: Olympus XZ-1 zwart

Ik heb hem nu vanaf begin April, en ben super tevreden over deze camera. Prima nachtfotografie Macro's zijn echt super en de instelmogelijkheden zijn van auto tot alle instellingen die bij een spiegelreflex mogelijk zijn. Uiteindelijk kan je er veel over zeggen, maar ik zou zeggen bekijk mijn foto' s op Flickr en laat de foto' s voor zich spreken.

mas1978 26-07-2012

Hele mooie foto's Jos op jouw flickr pagina. Bij mij in de regio, dus zeer herkenbaar. Heb je hier veel aan bewerkt? zijn ze in jpeg of raw genomen? Ik heb niet zoveel fotografie ervaring en zoek en goede compact camera die net iets meer kan. Heb zelf een spiegelreflex gehad, echter deed hier te weinig mee. Mvg Martijn

1218bl 03-06-2012

Zeer mooie foto. vooral dat je dramatische foto's kunt maken trekt mij!

MarcoSmeetsNL 26-04-2011
Geschreven voor: Olympus XZ-1 wit

Een ultieme low-light compact camera. Helaas steekt de lens iets uit, dus hij past niet in je broekzak. Maar daar krijg je wel een super gevoelige lens voor terug. Volledig ingezoomd heb je nog steeds een goede diafragma (2.5) en daarom heb ik hem gekocht.

- hij filmt in HD maar de kleuren zijn niet 100%
- 's avonds filmen gaat goed zolang er geen bewegende voorwerpen zijn, dus een concert filmen gaat moeilijk want hij stelt zoooooo laaaaanggggzaaaaam scherp.
- de super-macro functie, woow, die is echt super!!
- de draairing rond de lens is ook heel handig.
- sommige functies moet je beetje vreemde combinatie's doen als je op de snelle manier je macro aan wilt zetten, wat zou het fijn zijn als de lensring kon programmeren naar eigen wens!
- tot iso 800 is hij goed, daarboven krijg je kleurenschifting
- continue fotograferen gaat ook goed, erg handig bij actie of bewegende mensen bij weinig licht (1 per seconden continue)

Als je een camera zoekt voor in je broekzak, moet je deze NIET hebben, en het lenskapje moet je aanleren om hem handmatig eraf te halen. Als je een gevoelige lens wilt, met geweldig diafragma 1.8-2.5 met zoom en compact, dan moet je deze wel nemen.
Hoewel de Canon S95 beter schijnt te filmen, ietsjes beter is met hogere ISO en wel in je broekzak past, heb ik toch gekozen voor Olympus, omdat ze er een prachtige lens opgezet hebben.

Freddy Bowman 07-02-2011
Geschreven voor: Olympus XZ-1 wit

Prachtig design, zeer snel, compact en toch professioneel, eindeloos veel keuzes, maar ook point and shoot modus, zeer sterke Depth of field mee te gevenaan fotos. Kortom prachtig apparaat. Best getest in de high end compact camera klasse. Ik heb de witte versie ( aanrader)